SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER FOR WiNode IvS.


1. Anvendelse

Følgende salgs- og leveringsbetingelser gælder for handelskøb ved køb og levering af alle WiNodes produkter og/eller services, samt abonnementer og kan ikke afviges,

medmindre det er udtrykt skriftligt.

Købers indikation af specielle eller generelle krav i forhold til dokumenter, forespørgsler, ordrebekræftelse, købsbetingelser etc.

er ikke bindende, og betragtes ikke som en afvigelse fra disse salgs- og leveringsbetingelser, medmindre det er accepteret

skriftligt af WiNode.


2. Aftaleindgåelse

Tilbud afgivet af WiNode bortfalder 30 dage fra afgivelsesdatoen. Afgivne tilbud kan dog til enhver tid frit tilbagekaldes

eller ændres. Afgivne tilbud er først forpligtende for WiNode, når WiNode ved ordrebekræftelse har accepteret

Kundens ordre.

Såfremt WiNode bliver bekendt med omstændigheder, der giver WiNode rimelige anledning til at tro, at Kunden ikke

kan eller vil betale det aftalte vederlag på forfaldstidspunktet, er WiNode efter eget valg berettiget til at annullere et

afgivet tilbud, eller hvis tilbuddet er blevet accepteret, at stille krav om, at levering skal ske mod tilfredsstillende bankgaranti,

forudbetaling eller kontant betaling af det aftalte vederlag senest på leveringstidspunktet.

Tilbud afgives under forudsætning af, at Kundens installationer opfylder kravene til den for leverancen krævede installation og

ikke er utilgængelig.

Hvis der er tryk eller beregningsfejl i tilbuddet, forbeholder WiNode sig retten til, inden rimelig tid, at regulere aftalen for

sådanne fejl ved at fremsende en skriftlig meddelelse herom til Kunden. En sådan regulering vil være at anse som et nyt tilbud til

Kunden. Kunden har herefter 30 dage til at acceptere tilbuddet, idet tilbuddet i modsat fald bortfalder uden yderligere varsel på

tidspunktet for udløbet af acceptfristen, således at der ikke er indgået nogen aftale mellem WiNode og Kunden.

Ordrer eller en del af ordren kan til enhver tid annulleres såfremt en positiv kreditvurdering hos Kunden ikke kan opnås.

Som aftalegrundlag mellem parterne gælder ordrebekræftelsen, medmindre andet skriftligt er aftalt.


3. Ejendomsforbehold

Al materiale, der leveres af WiNode forbliver WiNodes ejendom, indtil betaling af samtlige beløb vedrørende

leverancen, herunder alle renter og omkostninger, er erlagt fuldt ud.


4. Priser og prisregulering

Alle priser er angivet i danske kroner og angivet eksklusiv moms, evt. ekspeditionsgebyr, emballage, fragt, forsikrings- og

mindsteordregebyr. Herudover tillægges der et miljøtillæg, som dækker over nogle af de udgifter, som WiNode har til

blandt andet miljøafgifter, certificeringer samt sortering og bortskaffelse af affald.

Ændres en aftalt leverances omfang eller forøges WiNodes omkostninger som følge af Kundens forhold, er WiNode

berettiget til at regulere prisen i henhold til WiNodes aktuelle prisliste og timepriser.

WiNode er berettiget til at regulere de aftalte priser for Løbende Aftaleforhold én gang årligt.

Ved enkeltstående køb til en værdi på mindre end kr. 500,00 forbeholder WiNode sig til at opkræve et særskilt

ekspeditionsgebyr på kr. 100,00 pr. transaktion.


Efter installation og tilslutning til netværk varetager WiNode den fremtidige opdatering af netværket, server etc., til et på

forhånd aftalt honorar.

Ændrede priser fra underleverandører samt ændringer i offentlige afgifter, toldsatser, valutakurser, råvarepriser, og lignende

kan medføre regulering af priserne på leveringsdagen.


5. Monteringspriser

Hvis WiNode skal montere de købte produkter, beregnes en særskilt monteringspris. Den angivne pris er baseret på en

forudsætning om fri og uhindret adgang til monteringsstedet og forudsætter, at de nødvendige forudinstallationer for at kunne

installere det købte produkt er til stede. Et eksempel herpå kan være, at der er trukket internetkabler til de steder, hvor de

købte produkter skal opsættes o.l.

Det påhviler Kunden at sikre, at der er ryddet for møbler og øvrige genstande inden for en radius af minimum 1 meter foran

monteringsstedet på tidspunktet for monteringen. Hvis der er utilstrækkelig adgang til monteringsstedet eller de nødvendige

forudinstallationer ikke er til stede, kan det medføre et pristillæg til dækning af ekstraarbejde som følge af sådanne forhold.


6. Abonnementer

Abonnementer løber indtil de skriftlig opsiges med mindst 3 måneders varsel til udgangen af en måned.

Hvis udstyret er lejet, kan aftalen ikke opsiges de første 36 måneder.

Hvis udstyret er lejet, skal det sendes retur til WiNode inden opsigelsesvarsles udløb, idet WiNode i modsat fald er

berettiget til at betragte opsigelsen som tilbagekaldt og fortsat opkræve den aftalte abonnements betaling som om, at aftalen

ikke var opsagt. WiNode kan opsige samarbejdet straks, såfremt Kunden ikke overholder sin betalingsforpligtelse overfor

WiNode.


7. Returnering

Varer tages kun retur indenfor 14 dage og kun efter forudgående aftale, samt i ubrudt emballage.

Varer med en værdi på under DKK 750,- tages ikke retur.

For varer der tages retur beregnes et ekspeditions gebyr på 5% af faktura beløbet dog minimum DKK 200.


8. Betalingsbetingelser

Medmindre andet er aftalt, skal betaling ske senest 8 dage netto kontant. Såfremt Kunden ikke betaler et skyldigt beløb

rettidigt, er WiNode berettiget til at beregne sig morarente af det skyldige beløb med 2 % pr. påbegyndt måned.

WiNode har ved forsinket betaling ret til at suspendere opfyldelsen af sine forpligtelser overfor Kunden vedrørende den

konkrete leverance eller vedrørende eventuelt andre retsforhold parterne imellem.

Efter forfald fremsendes en rykkerskrivelse. Rykkergebyret udgør DKK 160,- ekskl. moms pr. skrivelse.

WiNode indhenter, om nødvendigt kreditoplysninger.

WiNode forbeholder sig retten til at kræve forudbetaling ligesom WiNode forbeholder sig retten til at ændre tidligere

aftalte betalingsvilkår til fx forudbetaling eller efterkrav.

Abonnementer betales forud og én gang om året.

Undlader Kunden at modtage produkterne på den aftalte dag, skal betaling desuagtet erlægges, som om levering havde fundet

sted i henhold til parternes aftale. Kunden er ikke berettiget til at bringe WiNodes krav på betaling til ophør ved

modregning eller til at udøve tilbageholdelsesret, uanset om Kundens krav måtte hidrøre fra nærværende eller andre

retsforhold mellem parterne.


Hvis der er aftalt, at produkter eller en serviceydelse skal leveres i flere delleverancer, og det er aftalt, at Kunden skal faktureres

efter levering af den sidste delleverancer, er WiNode berettiget til a conto fakturering af hidtidige delleverancer, hvis

Kunden udskyder senere aftalte leveringstidspunkter.


9. Reklamation og undersøgelsespligt

Det er Kundens forpligtelse, at kontrollere produkterne for eventuelle fejl og mangler umiddelbart efter levereringstidspunktet.

Fejl og mangler, som Kunden kunne eller burde have konstateret ved denne undersøgelse, kan ikke efterfølgende gøres

gældende overfor WiNode.

Reklamationer vedrørende et mangelfuldt produkt skal foretages skriftligt og uden ugrundet ophold efter, at manglen er eller

burde være kommet til Kundens kundskab. Undlader Kunden at reklamere rettidigt, fortabes retten til at gøre manglen

gældende, herunder bl.a. til at kræve afhjælpning.

Reklamationer over defekte produkter, uanset årsagen, skal være modtaget skriftligt hos WiNode inden 12 måneder fra

modtagelse, idet reklamationsretten herefter bortfalder i sin helhed.

Hvis klagen kommer inden for 12 måneder, og er berettiget, forpligter WiNode sig til at afhjælpe eventuelle fejl og

mangler. Sådan afhjælpning sker efter WiNodes valg ved reparation eller omlevering. Afhjælpning sker efter WiNodes

eget valg enten hos kunden, hos WiNode eller på det sted, hvor produktet befinder sig/er installeret. Kunden er efter

ønske fra WiNode forpligtet til på egen regning og risiko at returnere et mangelfuldt produkt til WiNode med henblik

på afhjælpning. Returnering af produktet til Kunden efter afhjælpning sker for WiNodes regning og risiko.

Reklamationsretten bortfalder, hvis årsagen til skaden skyldes manglende vedligeholdelse, hvis vejledningen ikke er blevet fulgt,

forkert brug og lign.

Produkter der sendes retur, er på købers eget ansvar.


10. Erstatnings- og ansvarsfraskrivelse


10.1. Ansvar for tingsskade forvoldt af leverancen – produktansvar

Kunden skal holde WiNode skadesløs i den udstrækning, WiNode pålægges ansvar over for tredjemand for sådan

skade og sådant tab, som WiNode efter nedenstående punkter ikke er ansvarlig for over for Kunden. WiNode er ikke

ansvarlig for skade, forvoldt af leverancen:

 På fast ejendom eller løsøre, som indtræder mens produktet er i Kundens besiddelse.

 På produktet, der er fremstillet af Kunden, eller på produkter, hvori disse indgå, eller for skade på fast ejendom og

løsøre, som disse produkter som følge af det leverede produkt forårsager.

WiNode hæfter herunder, men ikke begrænset til, for skader på vægge eller lignende, som måtte være opstået som følge

af opsætning af målere. WiNode kan heller ikke pålægges at udbedre skader efter at måleren har været sat op.

I intet tilfælde er WiNode ansvarlig for Kundens følgetab eller andet indirekte tab, herunder, men ikke begrænset til,

driftstab, tabt arbejdsfortjeneste, tab af goodwill, tab af data eller andre økonomiske konsekvenstab, jf. nedenfor.

Hvis tredjemand fremsætter krav mod en af parterne om erstatning i henhold til dette punkt, skal denne part straks underrette

den anden herom. WiNode og Kunden er, uanset punkt 12, gensidigt forpligtet til at lade sig sagsøge ved den domstol eller

voldgiftsret, som behandler erstatningskrav, der er rejst mod en af dem på grundlag af en skade eller et tab, som påstås

forårsaget af det leverede produkt.


10.2. Ansvarsfrihed

Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed, såfremt de forhindrer aftalens opfyldelse eller gør opfyldelsen urimelig

byrdefuld: arbejdskonflikt og enhver anden omstændighed, som parterne ikke er herre over, såsom brand, krig, mobilisering

eller militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvireringen, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, mangel

på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraft samt mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra

underleverandører, som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder.


10.3. Foranstaltninger ved risiko for skade

Såfremt mangelfuld levering af produkter på grund af risiko for skade kræver umiddelbare foranstaltninger, er Kunden forpligtet

til at foretage sådanne foranstaltninger, som kræves for at forhindre eller begrænse skaden, medmindre WiNode selv

umiddelbart kan foretage dette.


10.4. Generelle ansvarsbegrænsninger, regres, bevisbyrde m.v.

WiNodes ansvar for leverancer omfatter ikke mangler eller skader, som er forårsaget at urigtig anvendelse af produkter

leveret af WiNode eller Kundens eget udstyr eller mangelfulde foranstaltninger, jf. punkt 10.3.

WiNode er ikke ansvarlig for Kundens tab som følge af mangler ved produkter og/eller reparationsarbejder og

serviceydelser samt forsinkelse hermed, udover hvad der udtrykkeligt måtte fremgå af parternes aftale eller af nærværende

salgs- og leveringsbetingelser. WiNode er således ikke ansvarlig for driftstab, tabt arbejdsfortjeneste og andre følgeskader,

indirekte tab og økonomiske konsekvenstab hos Kunden. Begrænsningen gælder dog ikke, hvis WiNode har handlet groft

uagtsomt.

WiNode hæfter således, men ikke begrænset til de nævnte eksempler, ikke for skader på væg eller lign, som måtte være

opstået som følge af opsætning af målere. WiNode kan heller ikke pålægges at udbedre skader efter måleren har været sat

op.

I det omfang WiNode pålægges ansvar overfor tredjemand for en skade forårsaget i forbindelse med opfyldelsen af

parternes aftale, er Kunden forpligtet til at holde WiNode skadesløs i samme udstrækning, som WiNodes ansvar er

begrænset i henhold til nærværende salgs- og leveringsbetingelser. Hvis tredjemand fremsætter krav mod Kunden om

erstatning for skade eller tab som angivet i dette punkt, skal Kunden straks informere WiNode herom. Kunden har

bevisbyrden for, at eventuelle mangler eller skader kan henføres til handlinger eller forsømmelser fra WiNodes side.

WiNode hæfter ikke for tab, som følge af for sen levering eller andre forhold.

WiNode fraskriver sig al ansvar i forbindelse med myndighedsgodkendelser, tilladelser m.v. Det er op til køber at skaffe sig

de fornødne tilladelser og overholde gældende lovgivning.


11. Persondatabeskyttelse og rettigheder

Som led i WiNodes opfyldelse af denne aftale indsamler og behandler WiNode en række personhenføre data

(persondata) om Kundens Lejere. WiNodes behandling af sådanne persondata sker i overensstemmelse med den til enhver

tid gældende lovgivning om persondata som nærmere beskrevet nedenfor.


11.1. Overdragelse af rettigheder

WiNode er til enhver tid berettiget til, uden samtykke fra Kunden, at ovedrage aftalen helt eller delvist til tredjepart, f.eks.

en underdatabehandler, under forudsætning af, at denne opfylder de i aftalen beskrevne forpligtelser.


11.2. Persondata

De produkter, som indsamler elektroniske data til indeklimaet, er omfattet af persondatalovgivningen, p.t. persondataloven,

idet omfang der indsamles og behandles persondata.

De persondata, som behandles af WiNode er:


 Diverse stamoplysninger om dig, fx Navn, adresse, alder, køn, tid hvor lejligheden er beboet, boligtype, erhverv. Etc.

I henhold til persondatalovens regler er Kunden ”dataansvarlig” og WiNode er ”databehandler”.

WiNodes rettigheder og pligter

WiNode handler som ”databehandler” alene efter instruks fra Kunden (den ”dataansvarlige”). Det er WiNodes ansvar

at træffe de fornødne tekniske og sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes

eller forringes samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med

persondataloven.

WiNode skal efter Kundens anmodning give Kunden tilstrækkelige oplysninger til, at denne kan påse, at de nævnte

tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger er truffet.

WiNode skal i øvrigt iagttage fuld fortrolighed vedr. persondata om Kundens Lejere/beboere (herefter Lejere) både under

og efter denne aftales løbetid. WiNode må ikke videregive sådan persondata til tredjemand, medmindre det fremgår af

denne aftale. Fortrolighedspligten gælder ikke persondata, som a) WiNode havde kendskab til forud for denne aftales

indgåelse eller b) som er offentligt tilgængelige.

WiNode bistår Kunden med at overholde persondatalovgivningen, herunder sikre overholdelse af Lejernes

(datasubjekternes) rettigheder, og bistår med rådgivning herom til Kunden efter behov. WiNode udleverer desuden en

informationsfolder til Kunden, som beskrevet nedenfor.

Hvis en Lejer kontakter WiNode for at påberåbe sig sine rettigheder i persondatalovgivningen, skal WiNode straks

videregive henvendelsen til Kunden. WiNode skal i øvrigt efter anmodning fra Kunden videregive information, der måtte

være nødvendig for, at Kunden kan overholde sine forpligtelser i medfør af persondatalovgivningen.

WiNode sikrer, at WiNodes medarbejdere, der får adgang til Lejeres persondata, enten er eller vil blive tilstrækkelig

uddannet til at overholde persondatalovgivningen.

WiNode giver Kunden kontaktdetaljerne på den eller de ansvarlige personer, der står for persondata- og

informationssikkerheden hos WiNode.

WiNode informerer uden unødigt ophold Kunden om enhver inspektion eller anden tilsvarende handling foretaget af

Datatilsynet.

WiNode skal opbevare Lejeres persondata i 12 måneder efter Aftalens ophør, medmindre anden instruktion gives af

Kunden. Derefter skal WiNode straks slette eller anonymisere persondata og i den forbindelse sikre, at persondata ikke kan

rekonstrueres.

Kundens rettigheder og pligter

I forbindelse med WiNodes (”databehandler”) indsamling og videre behandling af personlige data, herunder visning og

udsendelse af alarmer på foranledning fra Kunden (den ”dataansvarlige”) har Kunden pligt til:

 At sikre, at indsamlingen (og den videre behandling) af persondata om Lejere sker i overensstemmelse med den til

enhver tid gældende lovgivning om persondata, herunder at oplyse Lejeren om, hvordan data indsamles, til hvilket

formål det bruges og hvornår det slettes igen. WiNode udleverer til Kunden en folder med information om Vesta

Merkurs produkter og ydelser samt håndtering af persondata, således at Kunden kan uddele denne til Lejere. Folderen

ligger også tilgængelig på WiNodes hjemmeside.

 At overholde eventuelle regler om orientering til Lejere hhv. Datatilsynet i tilfælde af persondatasikkerhedsbrud.

Såfremt WiNode opdager eller har mistanke om et persondatasikkerhedsbrud, orienteres Kunden straks. .


 Kun at give adgang til persondata til personer i Kundens organisation, der har grund til sådan adgang henset til formålet

med databehandlingen, og til kun at anvende persondata og andet data modtaget via WiNodes produkter/ydelser

til brug for Kundens administration af den ejendom, som de pågældende data/persondata vedrører.

 Ikke at videregive persondata eller andet data modtaget via WiNodes produkter/ydelser til nogen tredjemand,

hverken helt eller delvist og hverken i personhenførbar eller anonymiseret form. Sådan videregivelse må kun ske med

WiNodes forudgående skriftlige samtykke. Overtrædelse af denne klausul udgør væsentlig misligholdelse, som

berettiger WiNode til at ophæve aftalen samt forpligter Kunden til at betale en bod på kr. 100.000 for hver

overtrædelse samt for hver påbegyndt uge, hvor en eventuel overtrædelse opretholdes.

 At sikre sig, at persondata indsamlet via WiNodes produkter/ydelser slettes af Kunden senest 1 måned efter, at

Lejeren fraflytter.


12. Ophør

Hver part kan opsige aftalen med 3 måneders skriftligt varsel til udgangen af en kalendermåned.

Ved udløb af opsigelsesperioden ophører Kundens ret til at WiNodes produkter/ydelser samt de data (og persondata),

som Kunden har modtaget fra WiNode. Alle data (og persondata), som Kunden har modtaget fra WiNode og via

WiNodes produkter/ydelser, skal slettes hos Kunden og må hverken helt eller delvist og uanset format anvendes efter

udløbet af opsigelsesperioden.


13. Værneting og lovvalg

Enhver tvist mellem parterne vedrørende aftalens indgåelse, gennemførelse, gyldighed eller ophør, såvel som enhver aftale, der

er associeret til aftalen eller er et resultat deraf, såvel som enhver sag, der udspringer af samme, skal i første instans indbringes

for retten i Aarhus.

Aftalen er underlagt dansk lov.

Gl. Rye, d. 6/9/2017.